Wednesday, April 22, 2009

KURSUS INDUKSI SSM KUMPULAN 1 BIL 1 / 2009 ANJURAN JABATAN PELAJARAN W.P LABUAN 17-30 APRIL 2009

Akauntabiliti 2.15 petang by Dr Shafie Hj Lugom

Guru hendaklah menerima hakikat latar belakang murid yang pelbagai
Buat kajian terhadap anak murid
Perlu akur kepada peraturan dan undang-undang
tanggungjawab terhadap murid
tanggungjawab perlu supaya segala program dapat dilaksanakan dengan lancar
setiap perbezaan adalah keistemewaan
berhati-hati dengan duit rakyat, hindari rasuah. Tak perlu berlagak mewah kerana ia akan menyumbang syak wasangka
kesediaan menerima risiko akibat tanggungjawab
kebertanggungjawaban kepada pelanggan
sebelum mengajar pastikan guru dan murid bersedia
saling hormat menghormati sesama manusia
jangan tertekan dengan expectation awam
kawalan dalaman
jangan beritahu masalah peribadi dengan orang lain
cara menyelesaikan masalah (nyatakan masalah dan lupakannya, nyatakan masalah & mengendalikan masalah itu tidak boleh diatasi tanpa sumber tambahan, memikirkan masalah secara refleksi dan menyelesaikannya)
jangan buat skandal dalam satu sekolah
Berfikir secara refleksi(keinginan tahu,cadangan:harus beraneka mendalam :,ketertiban)
betulkah tindakan anda. Fikirkan sendiri
teori kadang-kadang tak betul
manusia yang tidak berjaya kerana mereka tidak dapat menguruskan masa dengan baik
menilai usaha untuk penambahbaikan
Mendidik supaya fikiran menjadi lebih terbuka, dinamik dan berkesan
apabila kita terlalu memikirkan perkara negatif, kita akan menjadi gila
idea perlu diuji untuk tindakan pemahaman yang baharu
Refleksi buku rekod mengajar hendaklah dibuat setelah beberapa minit selesai pengajaran berlaku dengan menggunakan tulisan tangan
jangan melenting dengan kritikan membina
kehidupan sebagai guru sebenarnya bukanlah lubuk pendapatan.
guru perlu berusaha mengatur kehidupan sendiri. Boleh buat kerja lain tapi jangan mengganggu masa pengajaran di sekolah
guru adalah insan terpilih
jadilah matahari menerangi diri sendiri dan orang lain
guru penjana modal insan cemerlang

No comments: