Monday, April 20, 2009

DRAF UNTUK UCAPAN DASAR SAYA PADA 21 APRIL 2009 DI BORNEO PARADISE CONVENTION

TAJUK SEJAUH MANAKAH BIDANG AERO ANGKASA BOLEH MENDATANGKAN KEBAIKAN KEPADA RAKYAT DAN NEGARA PADA MASA AKAN DATANG

EHEM..ASSALAMUALAIKUM BLA BLA BLA

Tuan-tuan dan Puan-puan,

Sebagai mukadimah, saya ingin membawa anda kembali pada hari ini 10 Oktober 2007 27ramadhan pada pukul 9.21 malam, kapal angkasa Soyuz TMA-11 telah melonjak meninggalkan bumi dari Baikonur Cosmodrome di Kazakhstan. Tiga orang penumpang di dalamnya ialah Komander Peggy A. Whitson dari Amerika Syarikat, Jurutera Penerbangan Yuri Malenchenko dari Russia dan Dr. Sheikh Muszaphar Shukor. Mereka menuju ke Stesen Angkasa Antarabangsa yang terletak lebih daripada 300km dari bumi.kita kagum dan teruja apabila rakan sewarganegara kita iaitu Dr Sheikh Muzaffar Syukor menjadi angkasawan pertama Negara setelah 50 tahun merdeka dan setelah 50 tahun roket pertama buatan manusia sputnik dari rusia sampai ke angkasa. Saya yakin majority rakyat Malaysia menyaksikan detik bersejarah tersebut melalui kaca tv. Semua yang berlaku ini telah membangkitkan minat rakyat terhadap penerokaan angkasa.
Islam juga mencabar manusia maju dalam bidang ini seperti dalam
Surah Ar Rahman , Ayat 33 yang bermaksud
“ Hai jama’ah jin dan manusia , jika kamu sanggup menembus (melintasi) penjuru langit dan bumi , lintaslah , kamu tidak dapat menembusnya melainkan dengan kekuatan”


Tuan-tuan dan Puan-puan,
Jika ada orang tanya saya sejauh mana, saya akan nasihatkan orang itu kita jangan bandingkan Negara kita yang baru merangkak ini dengan program Negara maju yang sudah lama berpengalaman luas dalam bidang angkasa.

Yakinlah dengan wawasan menjadikan Negara kita pemain utama bidang ini menjelang 2015

21november 2009 diakui sendiri oleh Tun Abdullah akan bidang ini. Pada 2002 bidang ini menyumbang 12.7 bilion kdnk negara

Dengan masa yang terhad ini Secara jelas, saya rumuskan 3 Intipati utama yang ingin saya sampaikan berdasarkan isu ini iaitu

kebaikan dari perspektif pelancongan angkasa
memendekkan masa walaupun jarak terpencil

kebaikan dari perspektif peluang pekerja
-eurocopter group(2005,keuntungan mereka 3.5bilion) melabur dalam bidang perkhidmatan penyelengaraan dan pembaikan
- di Malaysia penubuhan eorucopter sejak 2002 telah menghasilkan sejumlah 37buah pesawat
-contoh pekerjaan saintis, jurutera,juruteknik, penerbangan awam boeing,airbus
- pembangunan penyelidikan
-razaksat
-
kebaikan dari perspektif pertahanan dan ketenteraan Negara
-kuasa2 besar berlumba2 menghantar satelit bg tujuan ketenteraan
-
Kesimpulan kita perlu kerjasama kerajaan dan pihak swasta. Kejayaan ini akan merangsang bidang aeronatik di mana kita boleh mencipta sendiri prototaip roket Negara.

No comments: