Monday, April 20, 2009

KURSUS INDUKSI SSM KUMPULAN 1 BIL 1 / 2009 ANJURAN JABATAN PELAJARAN W.P LABUAN 17-30 APRIL 2009

NOTA 18 APRIL 2009 2.15 PETANG

AG ADI HJ TUAH ( PENGUCAPAN AWAM )
Menyanyi lagu jalur gemilang
Menarik orang putih berpidato
Kebaikan yang kita lakukan bertahun-tahun akan hilang apabila kita melakukan sekali kejahatan yang orang akan kenang
Cari bahan menggunakan teknologi sedia ada dan yang terkini seperti penggunaan e-mobile
NOTA 18 APRIL 2009 8.05 MALAM ( KESELAMATAN ICT )..CHRISTOPER

Awasi keselamatan database maklumat murid
Keselamatan peralatan hendaklah dikunci/password
Data dan sistem seperti rumah dan orang
Data scramble..encryption
Bilik ICT hendaklah punyai pelan keselamatan bencana
Berhati-hati dengan pendaftaran untuk log in
Penipuan online
Updated data di laman web penipu. Berhati-hati
Fungsi Trojan/spyware adalah pelombong data untuk kegunaan komersial
Jangan bermain dengan kredit kad di internet. Pastikan ada ssl atau warna kuning2
Worm akan serap semua memory atau kelajuan komputer
Tengok rangking antivirus yang bagus setiap minggu di google seperti Bit defender, kaspersky
Kalau antivirus terlalu kuat tak juga elok jika ia mempengaruhi fungsi asal komputer
Yang penting fail boleh terjaga
Bombs sistem komputer
hrmis ( perkongsian maklumat pintar )
alert dengan sistem perisian baru
Pembudayaan komputer pada peringkat awal kanak-kanak
Jangan biarkan internet online ketika kita keluar

NOTA 19 APRIL 2009 8.05 PAGI ( HJ HAMKA )

Visi ialah apa nak buat. Pendek-pendek saja seperti maju 2019
Misi ialah apakah perkara yang hendak kita nak laksanakan dari aspek tujuan
Kita kurang penghayatan dan menghargai sesuatu apabila sesuatu benda itu kita dapat dengan mudah tetapi jika sukar adalah sebaliknya
Setiap kakitangan perlu ada fail meja
Perbaiki mutu kerja agar orang lain tidak boleh pertikai
Melaksana tugas atau kerja minta surat lantikan
Senarai tugas guru 5 sahaja iaitu (.......)
Punch kad warna kuning. Kalau lewat 3 kali tukar warna hijau. 2 kali lagi tukar kad merah. Dan jika teruk lagi akan diambil tindakan tatatertib
Disiplin ialah patuh kepada peraturan
Kursus 5S + safety
Amalan positif bekerja
Amalan Positif akan melahirkan keseronokan bekerja
EQ(emosi), IQ(intelek) dan SQ(sosial)
sabar umpama kepala bagi badan manusia
Berani mencuba idea baharu (jutawan muda penjual menu resepi Irfan Khairi)
Hargai nikmat walaupun nampak seperti kecil
Hidup ibarat aiskrim, nikmatilah ia sebelum cair.

NOTA 19 APRIL 2009 10.55 PAGI ( PONIMAN BEJOK ) KOMUNIKASI
Komunikasi adalah memerlukan dialog dengan sesuatu atau seseorang
Pengurusan masa yang baik
Rasional larangan murid membawa hp ke sekolah
Proses mewujudkan persamaan antara dua individu
Komunikasi adalah seni menyalurkan maklumat
Kehadiran seseorang itu bergantung kepada persepsi
Betulkan kebiasaan dan biasakan perkara yang betul
Jangan mulakan ucapan dengan memohon maaf. Di penghujung boleh
Pindahkan maklumat dalam bentuk simbol bermakna.
Menginterpretasikan
Ok murid-murid, faham? Faham..tanya semula
Pemimpin yang sempurna
Halangan komunikasi faktor dalaman individu ( pengetahuan, nilai, pengalaman, sikap, persepsi )
Halangan komunikasi faktor luaran ( cuaca, bahasa, bunyi, fizikal, masa )
Rostrum adalah alat perlindungan daripada kelemahan diri
Jangan kita mengharapkan semua orang bersetuju dengan kita. Kalau majoriti seetuju, kira ok lah
Jangan kerana seorang murid hendak ditangani, murid yang lain tidak dapat belajar: ia adalah kesilapan yang jelas
Langkah-langkah mengatasi gangguan komunikasi ( bahasa, pembawaan mulut, kawal aliran maklumat, dengar secara aktif, gunakan tanda-tanda bukan lisan )
Kawal percakapan anda di khalayak kerana audience yang mempunyai latar belakang pelbagai
Sebagai guru, orang takkan peduli. Yang dikisahkan mereka ialah samada kita boleh ambil berat dan ada sifat kasih sayang terhadap orang lain.
Tanamkan azam teruslah belajar
Komunikasi bertulis ( surat, arahan, gambar, laporan, email,peraturan, carta, memo)
Pola komunikasi (atas-bawah,bawah-atas, mendatar )
Halangan mendengar ( berpura-pura mendengar dan menunjukkan minat, mendengar untuk mencari peluru )
Tukarkan perkataan saya kepada kita supaya ada rasa kepunyaan
Mesej hendaklah supaya lebih jelas
Bahasa positif ( sanjungan secara menyeluruh, penghargaan, mengiktiraf)
Lawak kena pada masa dan tempatnya
Teknik memuji(pada pendapat saya, laporan ini baik )
Sebut dengan tepat perkara yang dipuji
Kemahiran mengkritik( kamu sudah ada peningkatan dan hasil kerja yang saya inginkan, tetapi cuba kurangkan kesilapan supaya usaha kamu lebih mantap) bukan ayat seperti( kerja kamu masih tak elok )

No comments: