Tuesday, March 9, 2010

sokong.

KUALA LUMPUR, 17 Feb (Bernama) -- Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) mahu kerajaan meminda Akta Pekerjaan 1955 bagi menambah bilangan hari cuti bersalin para pekerja swasta dari 60 ke 90 hari seiring dengan negara anggota Asean yang lain.

Setiausaha Agung NUBE, J. Solomon berkata kebanyakan negara anggota Asean telah menerima pindaan Konvensyen 183 Pertubuhan Buruh Antarabangsa mengenai Perlindungan Bersalin yang bukan sahaja menetapkan tempoh cuti bersalin lebih panjang tetapi juga peruntukan untuk penyusuan ibu dan penjagaan anak.

Singapura memperuntukkan cuti bersalin sebanyak 112 hari manakala Thailand, Kemboja, Indonesia dan Filipina menetapkan 90 hari.

Beliau berkata Kemboja turut mewajibkan syarikat yang mempunyai lebih 100 pekerja wanita untuk menyediakan bilik menyusukan bayi dan pusat penjagaan anak. Kemudahan serupa turut disediakan bagai para ibu di Indonesia.

Solomon berkata Malaysia akan dapat mengikuti tindakan negara anggota Asean yang lain dan menyediakan kemudahan lebih baik bagi kira-kira 5.1 pekerja wanita yang terpaksa membahagikan masa untuk bekerja, dan pada masa yang sama bertanggungjawab untuk menguruskan kesihatan, tumbesaran dan pembangunan anak-anak.

Beliau berkata NUBE akan menyerahkan satu memorandum mengenai isu itu kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam masa terdekat.

-- BERNAMA

No comments: