Tuesday, April 6, 2010

ke arah memartabatkan pendidikan negara

KUANTAN 5 April - Persatuan Disleksia Malaysia (PDM) merancang mewujudkan kelas pendidikan khas di 12 sekolah bagi membantu kanak-kanak disleksia di seluruh negara menjelang akhir tahun ini.

Pengerusi PDM, Saariah Amirin berkata, pihaknya telah mengenal pasti beberapa sekolah di Pahang, Kuala Lumpur, Perak, Pulau Pinang, Melaka dan Kedah untuk kelas tersebut bagi kanak-kanak yang mengalami kesukaran menulis, mengeja dan membaca.

Setakat ini, kata beliau, pihaknya mengendalikan tiga sekolah pendidikan khas kepada 80 kanak-kanak di Kuala Lumpur.

"Saya yakin hasrat mewujudkan lebih banyak sekolah yang menyediakan pendidikan khas bagi kanak-kanak disleksia dapat direalisasikan dengan pembabitan dan sumbangan pihak swasta," katanya ketika ditemui pada majlis pembukaan Pusat Disleksia Pahang di Indera Mahkota di sini baru-baru ini.

Hadir sama, bekas juara dunia Formula Satu (F1) , Sir Jackie Stewart dan Eksekutif Kumpulan Royal Bank of Scotland (RBS) di Malaysia, Andrew Sill.

Pada majlis itu, RBS menyampaikan sumbangan RM70,000 kepada PDM.

Menurut Saariah, dianggarkan 300,000 kanak-kanak disleksia di seluruh Malaysia tidak mendapat kemudahan pembelajaran sewajarnya.

"Golongan ini jika tidak diberi bimbingan sempurna, akan memberi kesan serius terhadap aspek sosioekonomi negara," katanya.

Beliau turut menghargai sokongan RBS dan Jackie Stewart yang membantu persatuan itu menyediakan akses pendidikan untuk kanak-kanak disleksia di negara ini.

Dalam pada itu, Andrew ketika ditemui berkata, sebahagian sumbangan tersebut adalah untuk membiayai pembukaan sekolah baru bagi kanak-kanak disleksia di seluruh negara.

No comments: