Thursday, February 11, 2010

ok ba kalau kau

Alkisah pada hari ini 11hb, seorang murid berumur 11tahun telah menghadiahkan aku sebuah lukisan. sekali pandang, tetiba aku rasa nak kenakan budak ni dengan hujah-hujah aku yang merepek sebentar lagi. arakian, lukisan yang dijelmakan murid tadi ialah pemandangan alam semula jadi yang berlatar belakangkan gunung-ganang. yang peliknya matahari itu terlalu besar buat gunung. seraya aku bertanya kepada murid itu, kenapakah matahari yang besar amat ini berada di atas gunung. Lantas murid itu menjawab, matahari sememangnya terbenam di gunung. Lalu aku menangkis dakwaan beliau dengan berkata "wahai murid matahari itu berada di langit yakni di luar bumi, kalaulah matahari itu berada di gunung, nescaya akan terbakar dan hancurlah gunung dan kawasan sekitarnya. Murid itu mempertahankan hujahnya dengan berkata "memang pun ada gunung yang terbakar, gunung berapi?

No comments: